Skadeanmälan för företag
Vi gör det enkelt för dig när du har råkat ut för en skada. I de flesta fall behöver du bara kontakta oss en gång. Vi sköter resten.
Så går det till
- Anmäl skadan
Anmäl skadan på webben eller ring oss. - Du får besked
Vi lämnar besked. Oftast kommer det inom ett par timmar. - Bilen repareras
Verkstaden reparerar bilen med 100 % originaldelar enligt Polestars anvisningar. - Du hämtar bilen
Verkstaden kontaktar dig när bilen är klar att hämtas. - Betala
Du betalar eventuell självrisk till verkstaden. Sedan är det klart.
Frågor och svar om skador
Jag behöver bärga bilen. Vem ska jag kontakta?
Ring +46-770-828 828 om du behöver hjälp med bärgning av bilen i Sverige eller utomlands.
Försäkring för bärgning ingår i halv- och helförsäkring och gäller även om du eller någon i bilen skadas under färden och resan då inte kan fortsätta. Försäkringen gäller även för tillkopplat släp. All vidare transport ska ske på billigaste sätt.
Jag har fått stenskott i vindrutan. Vad gör jag?
Ring oss på 031-345 70 60 om du behöver reparera stenskott eller byta vindruta. Vi hjälper dig att komma i kontakt med närmaste Polestar-verkstad.
Kan jag få hyrbil när min bil är på verkstad?
Hyrbil ingår i både Företag Bas och Företag Plus.
Har du Företag Bas eller Företag Plus kan du få hyrbil i upp till 65 dagar när din Polestar är på reparation för en skada. Om du inte tar ut hyrbil kan du få avbrottsersättning med 200 kr/dag.
Saknar du egen hyrbilsförsäkring kan motpartens försäkringsbolag betala hyrbilskostnaden i de fall du kolliderat med en annan bil och den andre föraren är vållande till skadorna. Det är dock tryggast för dig att ha en egen hyrbilsförsäkring. Då är du på den säkra sidan.
Täcker försäkringen batteriet?
Ja, försäkringen täcker eventuella skador på batteriet*. Om något skulle hända ersätter vi batteriet med:
- ett batteri som har samma ålder eller nyare
- ett batteri som har gått samma antal mil
Slutar däremot batteriet att fungera under garantitiden får du ersättning av tillverkaren. Garantin gäller i 8 år eller 16 000 mil.
*Batteri för framdrift av bil.
Vad gör jag om min bil utsätts för skadegörelse?
Med skadegörelse menas att en annan person avsiktligt skadat din bil. Det kan till exempel vara sönderskurna däck, inslagna rutor, repad lack eller att någon sparkat på bilen.
Om du har din bil helförsäkrad (eller har personvagnsgaranti) anmäler du skadan här på webben och kontaktar sedan närmaste Polestar-verkstad och beställer tid för skadebesiktning. Har du Företag Bas eller Företag Plus är din självrisk 1 000 kronor.
Skadegörelse måste polisanmälas.
Vad händer om touchskärmen går sönder eller spricker?
Med våra tilläggsförsäkringar Företag Bas och Företag Plus får du ett utökat skydd för plötsliga olyckshändelser inne i bilen, till exempel om touchskärmen går sönder.
Invändiga skador ersätts upp till 50 000 kronor på bilar upp till 15 år.
Vad ska jag göra om jag har kört på ett djur?
Varna andra trafikanter genom att använda en varningstriangel och markera platsen med viltolycksremsan, som finns att hämta på Bilprovningen.
Larma polisen på 112. Har du kört på älg, rådjur, vildsvin, hjort, varg, lodjur, järv, utter, örn, björn eller mufflonfår måste du anmäla det till polisen för att inte få böter för smitning. Har du kört på tamdjur eller ren ska du anmäla det till djurägaren eller till polisen.
Läs mer på www.viltolycka.se.